Google biedt steeds meer gratis diensten en mogelijkheden waarmee je de
vindbaarheid van de website van jouw bedrijf eenvoudig kunnen vergroten.
Hieronder een aantal ‘quick wins’ op een rij.

1. Content: van de koffietafel naar het web
Is jouw tijd te kostbaar om te besteden aan het schrijven van webteksten? Kijk
dan eens naar de content die al beschikbaar is binnen je bedrijf.

Speur om te beginnen eens op de koffietafel. Hier liggen vaak dure brochures
of advertenties met veel tekst die snel op de eigen website kunnen worden
geplaatst.

En wat te denken van pdf-bestanden? Het is heel knap dat Google teksten uit
pdf-bestanden kan lezen, maar de content in pdf-bestanden scoort vaak laag
vanwege een slechte interne linkstructuur.

Verder leveren pdf-bestanden maar weinig links op vanaf andere websites. Een
zeg nu zelf: wanneer klikte je voor het laatst via Google op een
pdf-bestand? Tip: haal de pdf-bestanden niet offline, maar herschrijf de
content en publiceer dit op een aparte webpagina binnen de website. Op deze
manier behouden pdf-bestanden hun waarde. Vergeet daarbij niet linken te
creëren vanuit de originele pdf-bestanden naar relevante artikelen binnen de
website.

2. Hergebruik van content
Veel bedrijven hebben een zware tijd achter de rug. Wanneer concurrenten het
hoofd toch niet boven water weten te houden, onderzoek dan de mogelijkheid
om de content (beeldmateriaal en teksten) van het failliete bedrijf over te
nemen.

Hergebruik van de content levert snel nieuwe artikelen op die u op de eigen
website kunt plaatsen. Is het inderdaad mogelijk om de content over te
nemen? Probeer dan meteen ook de domeinnaam over te nemen. Waardebepaling
van een domein is altijd lastig, maar dat kan ook in je voordeel werken.

3. Lokale vindbaarheid
Een belangrijke ontwikkeling die Google op dit moment doormaakt, is het
verwerken van lokale bedrijfsresultaten in de organische zoekresultaten.
Google heeft geconstateerd dat het gros van alle (algemene) zoekopdrachten
lokaal van aard is.

Van elk bedrijf heeft Google daarom een bedrijfsresultaat in de index
opgenomen. Hoog tijd dus om dit bedrijfsresultaat te claimen (via uw Google
Places
account). De vindbaarheid op de eigen bedrijfsnaam is vaak al dik
in orde, dus denk bij de beschrijving van de onderneming aan zoekwoorden die
belangrijk zijn voor je bedrijf. Kortom: lokale vindbaarheid is nog nooit zo
eenvoudig geweest!

4. Hoe meer buzz, hoe beter
Naast de ontwikkelingen op het gebied van lokale vindbaarheid, houdt Google
steeds meer rekening met social media.

Kortom; hoe meer er over je bedrijf wordt gesproken (buzz rondom de
bedrijfsnaam), hoe groter de kans op een goede vindbaarheid in Google. Tip:
probeer bij de inzet van social media zoveel mogelijk je werknemers te
betrekken.

Facebook
Al veel bedrijven hebben hun weg gevonden naar Facebook en hebben hier hun
eigen pagina ingericht. Het is een goede manier om direct in contact te
komen en een goede relatie op te bouwen met geïnteresseerde klanten.

Een bijkomend voordeel van Facebook is dat de pagina ook door Google wordt
geïndexeerd. Dat is natuurlijk goed voor je reputatie. Maar, net zoals bij
de bedrijfsresultaten in Google Places, kun je nadenken over het verwerken
van belangrijke zoekwoorden in je Facebookprofielpagina. Denk hierbij aan de
url, de kop en de titel van de pagina. Facebookpagina’s kun je beschouwen
als de nieuwe domeinnamen, dus wees er snel bij! De eigen medewerkers vormen
uiteraard de aanzet voor uw vriendengroep.

Linkedin
Een ander sociaal netwerk dat helpt bij de vindbaarheid in Google is Linkedin.
Ook hierbij kunnen alle medewerkers van dienst zijn. Wanneer ze een link
naar de bedrijfswebsite opnemen in hun profielpagina, wordt deze geïndexeerd
door Google. Elke nieuwe medewerker zorgt dan voor extra buzz. Vergeet
hierbij ook weer niet belangrijke zoekwoorden in de linktekst op te nemen.
(Tip: Google indexeert alleen de bovenste link). Goede instructies uitdelen
aan het personeel is hierin onmisbaar.

5. Persberichten
Goede manieren om meer buzz rondom je merk te creëren zijn persberichten en
gastartikelen. Kortom: creëer eigen nieuws en breng dit in de wereld door
middel van persberichten. Het belangrijkste doel is buzz, maar minstens zo
belangrijk is de link naar de bedrijfswebsite die in de persberichten zijn
verwerkt. Is het persbericht wel geplaatst, maar is de link verwijderd? Neem
dan contact op en vraag naar de voorwaarden.

Naast het creëren van nieuws, is het ook verstandig om regelmatig specialisten
aan het woord te laten. Dus heb je vakidioten in huis die iets te vertellen
hebben? Laat ze dan iets schrijven over een actueel onderwerp en publiceer
dit artikel op een branchegerelateerde weblog. Ook dit levert vaak
waardevolle linken op.

Simme Volkers is SEO-consultant bij internetmarketingbureau Netsociety.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl